Hazánk úthálózata több helyen sérült és kátyús, ez a futómű elállítódásához vezethet. A helytelen parkolási szokások és a gumiabroncsot ért erőteljes fizikai behatás szintén szükségessé teheti a felfüggesztés javítást. Szerencsére a futómű beállítás alacsony költségű, gyors és csökkentheti a gépjármű amortizációját.
Gyakori kérdések és válaszok a futómű beállítás kapcsán
Mi az a futómű? Mi a funkciója?
Mielőtt a futómű beállítást érintő kérdéseket megválaszolnánk, fontos tisztázni az alapfogalmakat. A futómű, vagy másnéven felfüggesztés funkciója, hogy összekapcsolja az autó szerkezetét és az egyenetlen útfelületen haladó gumiabroncsokat. Közlekedésbiztonsági, vezetéstechnikai és az utasok komfortérzetét növelő szerepe egyaránt fontos. A felfüggesztés az alábbi alkatrészekből áll:
- Gömbfejek
- Kormányzás alkatrésze
- Lengéscsillapító
- Lengőkarok
- Rugók
- Stabilizátor elemek
- Szilent blokkok
Mi a futómű beállítás célja?
A futómű beállítása során a képzett szakembereink modern számítógépes diagnosztikai eszközzel ellenőrzik a felfüggesztés beállítását és a gumiabroncsok futását. Amennyiben a futómű bemérését követően a kapott adatok eltérnek a gyári beállítási adatoktól, a futómű geometria korrekcióra szorul. A futómű beállítás célja, hogy a felfüggesztés megfeleljen a gyári előírásoknak és csökkenjen az idő előtti gumiabroncs kopás.
A futómű-beállítás fontossága
A magyar utak sajnos nem mindenhol a legsimábbak, gyakran találkozhatunk egyenetlenségekkel, kátyúkkal, főleg a kisebb utakon. Az úthibákat sokszor nehéz kikerülni, főleg, ha még a hótakaró is eltakarja őket. A kocsi futóműve és a lengéscsillapítók folyamatosan munkában vannak, és egy nagyobb ütés után könnyen el is állítódhatnak. Ugyanez igaz akkor is, ha rámegyünk egy padkára, vagy nekiütközünk a járdaszegélynek, ami valljuk be még a legtapasztaltabb sofőrökkel is előfordult már. A nem tökéletesen beállított vagy elállítódott futómű miatt ugyanakkor az autó úttartása labilissá válhat, ami balesetveszélyes helyzeteket eredményezhet, ráadásul a komfortérzetünk is jelentősen csorbulhat. Sőt, a helytelenül működő futómű miatt könnyebben kophatnak a felfüggesztés egyes elemei és persze a gumiabroncsok is gyorsabban elhasználódhatnak. Utóbbiak esetében ilyenkor leginkább azt vehetjük észre, hogy féloldalasan kezd el kopni a gumi, ami pedig ennél is rosszabb, hogy rendkívül gyorsan el tud használódni ilyen esetekben az abroncs. Sokszor már néhány ezer kilométer megtétele után dobhatjuk a kukába, vagyis előfordulhat, hogy a két gumicsere közötti időszakot sem tudjuk vele megtenni biztonságosan. Gondoljunk bele, hogy mennyibe kerül négy új gumi a kocsinkra, és vessük össze azzal a néhány ezer forinttal, amit elkérnek egy-egy alkalommal a szervizben a futómű tökéletes beállításáért. Azt már ne is számoljuk bele, hogy mennyit takarítunk meg azzal, hogy óvjuk az autó többi alkatrészét is. Ha változik az idő, és elérkezett a gumicsere ideje, akkor kalkuláljuk bele a költségekbe a futómű beállítását is, hosszútávon kifizetődő lesz, ha előre gondolkodunk.
Mi az a futómű javítás?
Olykor a felfüggesztés beállítása nem elegendő a sérült, elkopott alkatrészek miatt. A futómű javítás során a beállítások módosítása mellett az alkatrészek cseréje is szükséges. Ez általában magasabb anyagköltséggel és munkadíjjal járó javítási munkálat.
Futómű beállítás ára: mennyibe kerül a felfüggesztés javítás és állítás?
A futómű beállítás ára jelentős eltérést mutat autótípusok, műhelyek és települések között. Mivel a felfüggesztés befolyásolja a vezetési élményt, a gépjármű állapot megőrzését és a biztonságos közlekedést, így javasoljuk, hogy válasszon kedvező ár-érték arányú és megbízható műhelyt!
Honnan tudhatom, hogy szükség van futóműállításra?
Nincs az autókban olyan jelzőlámpa, vagy érzékelő szenzor, amely a felfüggesztés elállítódását jelezné. Így az alábbi jelek alapján állapítható meg a futómű problémája:
- Egyenlőtlen kopás a gumiabroncsokon.
- Nem tér vissza egyenes irányba a kormány kanyarodást követően.
- Egyenes úton történő haladás közben nem megfelelő az autó egyenesfutása.
- Kis szögben bevett kanyarnál is hangos nyikorgás hallható.
Milyen gyakran érdemes a futómű beállítást elvégezni?
Javasoljuk, hogy a szezonális gumicsere, a karosszériát és gumiabroncsokat érintő szerviz alkalmával kérje a felfüggesztés ellenőrzését és beállítását, illetve 20000 kilométerenként.
Milyen alkatrészeket érint a futómű javítás?
A futómű javítás során a felfüggesztés sérült alkatrészeit lecserélik. Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat az alkatrészeket, amelyek általában érintettek a szerviz folyamatban:
- csonkállványok
- féltengely
- féltengely gumiharangok
- féltengelycsuklók
- kerékagyak
- kerékcsapágyak
- kormánygömbfejek
- kormányösszekötő rudak
- lengéscsillapítók
- rugók
- stabilizátor rudak
- szilentek
- teljes lengőkarok
- toronycsapágy
Lehetséges a futómű beállítás házilag? Érdemes inkább szakemberre bízni?
Nem javasoljuk a futómű beállítását házilag. A megfelelő beállítás nem csupán szakértelmet, de speciális eszközöket is igényel. Ahhoz, hogy a felfüggesztés a szabványoknak és gyártói előírásoknak eleget tegyen, professzionális autóműhely felkeresését tanácsoljuk!
Mennyi időt vesz igénybe a felfüggesztés beállítás?
A futómű beállítás 30-120 percet vesz igénybe. Amennyiben az ellenőrzés során sérült alkatrészeket fedeznek fel a szakemberek, a javítási idő hosszabb is lehet. Ha szeretné elkerülni a sorban állást, akkor foglaljon időpontot online! Ügyfeleink online foglalhatnak időpontot a professzionális szervizeink egyikébe.
Mi okozza a felfüggesztés elállítódását?
A futómű elállítódását a rossz útviszonyok, kátyúk, helytelen parkolási technika és a gumiabroncsokat ért erős ütések okozhatják.
Konklúzió
A felfüggesztés feladata, hogy összekösse az autó szerkezetét és az úton futó gumiabroncsokat. Hozzájárul az idő előtti kopás megakadályozásához, biztonságosabbá és komfortosabbá teszi a vezetést. A hazai útviszonyok mellett a futómű könnyen és gyakorta elállítódhat. A futómű beállítás általában 40-70 percet vesz igénybe és 25-30.000 forintba kerül.