
Jelek, melyek azt mutatják, hogy futómű hibáról van szó
Amennyiben a következő jelenségeket tapasztaljuk, akkor a futóművel van valami gond:
- A kormány ráz: amikor a kormány ráz, azt okozhatja a kopott gumi is, illetve a rosszul elvégezett gumicsere, de ha ezekkel nincs gond, akkor bizony futóműhibáról van szó. Ez a hiba általában meghatározott sebességtartományok között mutatkozik meg, leginkább az utazósebességnél, de megeshet, hogy már az induláskor is, sőt akár a fékutakon is jelentkezhet. Ha kormányrázást tapasztalunk, azonnal keressük fel a szerelőt.
- A kormány jobbra vagy balra húz: ez talán az egyik legáltalánosabb futómű hiba, amivel találkozhatunk, és általában a beállítás hiányából történik. A futómű elállítódását okozhatja akár egy nagyobb úthiba is, de az is, ha parkára hajtunk. Ilyenkor általában a kerékdőlés, a csapdőlés és a kerékösszetartás ellenőrzése jöhet szóba, melyet mindenképp szakember végezzen el. Ha rossz a kerékdőlés, akkor a gumiabroncsok belső vagy külső éle jobban fog kopni, emellett a gépjármű stabilitásának csökkenésével is számolnunk kell. A kerékösszetartás vagy széttartás eredménye az alul- vagy túlkormányzás lehet, amin szintén gondot okozhat, ami további alkatrészek meghibásodását eredményezi.
- A futómű az egyenetlen úttesten „felüt”: ebben az esetben a lengőkarral van gond, és a megoldást a lengőkar szilent cseréje fogja jelenteni. A szilentek gumiból készülnek, könnyen tönkremennek, megkeményednek, esetleg elvesztik a rugalmasságukat, megrepedeznek, de akár el is szakadnak. Ha a szilentek elszakad, a lengőkarok lógva maradnak, az úttartás pedig bizonytalanabb lesz.
- Az autó fékezéskor oldalra mozdul: ez a jelenség általában akkor tapasztalható, ha a függőleges stabilizátorpálcák vagy a vízszintes stabilizátorrúd szilentek elkopnak, ezeket az alkatrészeket ilyenkor cserélni kell. Viszonylag olcsó alkatrészről van szó, így a cserét nem érdemes halogatni.
- Kopogó hang kanyarban és rázós úton: ezt a hibát a lengőkar gömbfej meghibásodása okozza. A lengőkar gömbfeje a csonkállványt és az alsó lengőkart kapcsolja össze, és lehetővé teszi, hogy a csonkállvány szabadon elfordulhasson a kapcsolódás megszűnése nélkül. Ha kopott a gömbfej, az alkatrész lógni fog, ez pedig kopogó hangot okoz. Javítani sajnos nem lehet, csak cserélni.
- Az autó fékezéskor bólogat, ha a motorház tetőre nehezedünk, az autó orra lent marad: ez a hiba meglehetősen általános, és jól felismerhető, a lengéscsillapító elhasználódása okozza, melyet ilyenkor minden esetben cserélni kell.
- Pattog a kaszni, csúszásra hajlamos: ez a hiba általában nem olyan nagy, leggyakrabban a túlságosan felfújt abroncsok okozzák, melyek nagyon kemények lesznek, és a kaszni pattogni fog. Az abroncsokat sose pumpáljuk túl, mert egyrészt nem tesz jót a futóműnek, másrészt az abroncsok tapadása is romlik, ami csökkenti az autó fékezhetőségét és irányíthatóságát.
- Pattogás oldalra tekert kormány esetén: általában a féltengelycsukló meghibásodása okozza ezt a jelenséget, melyet csak egy hozzáértő szerelő tud orvosolni.
- Menet közben folyamatos kattogás: ez leginkább a kerékagycsapágy hibája, ugyanakkor célszerű a felnit és a gumit is ellenőrizni, ugyanis egy beszorult tárgy is okozhat ilyen hangot.
- A kormány tekerése nehéz vagy egyenetlen: ezt a hibát leginkább akkor tapasztalhatjuk, ha a szervóolaj elszennyeződik. Ilyenkor olajcserére lesz szükség. Érdemes azonban a keréknyomást is ellenőrizni, mert akkor is előfordulhat ez a hiba, ha túl kicsi a keréknyomás az első kerekekben.