Futómű kisokos – Mit, mikor, s miért?!

A futómű biztosítja a gépjármű és az úttest közötti folyamatos kapcsolatot, irányíthatóvá teszi az autót. Ezért a futómű állapota, beállításának pontossága jelentősen befolyásolja a gépkocsik biztonságos üzemelését és menetkényelmét. A gépjárművek két futóművel, első és hátsó futóművel vannak felszerelve. A futómű elemei közé soroljuk a gépjárművek haladásával, különböző irányba való mozgatásával kapcsolatos, a rugózást, lengéscsillapítást és a stabilitást biztosító, valamint a kerékmeghajtások szerkezeteket. Ha gépjárműje futóművének összes alkotóeleme tökéletes: biztonságosan, kényelmesen vezethet és gépjárműje alkatrészei csekély mértékben kopnak.
Mi a futómű-beállítás? A kerék kiegyensúlyozás az abroncs és a keréktárcsa beállítása, a futómű-beállítás — ahogy a neve alapján gondolhatjuk is — az egész futómű, az autó felfüggesztési rendszerének átvizsgálását és beállítását jelenti. A futómű-beállítás azt jelenti, hogy a kerék dőlésszögeket a jármű gyártójának ajánlása alapján állítjuk be. A beállítás érinti a kerékdőlést és a kerékösszetartást, amelyekről a későbbiekben részletesebben is beszélünk. A futómű-beállítás szakértelmet igénylő, bonyolult művelet, mindenképpen szakemberrel végeztessük el!
Mikor szükséges a ProAuto által elvégzett profi futómű beállításra időpontot kérni? Akkor gyanakodhatunk rá, hogy nem megfelelő a futómű beállítása, ha az abroncsunk egyenetlenül kopik vagy idő előtt tönkremegy. Ha például azt vesszük észre, hogy a futófelület egy része a többinél gyorsabban kopik, érdemes mihamarabb átvizsgáltatni és szükség szerint beállíttatni a futóművünket.
A nem megfelelően beállított futómű miatt megváltozhat a jármű menetstabilitása ás úttartása, ezáltal biztonsági kockázatot jelent az autóban ülők számára (pl. az autó folyamatosan az egyik irányba húz). Ezen kívül gyorsabban kopik az abroncs futófelülete, azaz idő előtti abroncscserére kényszerülhetünk és megnövekszik a jármű fogyasztása.

Jelek, melyek azt mutatják, hogy futómű hibáról van szó

 Amennyiben a következő jelenségeket tapasztaljuk, akkor a futóművel van valami gond:

  •  A kormány ráz: amikor a kormány ráz, azt okozhatja a kopott gumi is, illetve a rosszul elvégezett gumicsere, de ha ezekkel nincs gond, akkor bizony futóműhibáról van szó. Ez a hiba általában meghatározott sebességtartományok között mutatkozik meg, leginkább az utazósebességnél, de megeshet, hogy már az induláskor is, sőt akár a fékutakon is jelentkezhet. Ha kormányrázást tapasztalunk, azonnal keressük fel a szerelőt.

 

  • A kormány jobbra vagy balra húz: ez talán az egyik legáltalánosabb futómű hiba, amivel találkozhatunk, és általában a beállítás hiányából történik. A futómű elállítódását okozhatja akár egy nagyobb úthiba is, de az is, ha parkára hajtunk. Ilyenkor általában a kerékdőlés, a csapdőlés és a kerékösszetartás ellenőrzése jöhet szóba, melyet mindenképp szakember végezzen el. Ha rossz a kerékdőlés, akkor a gumiabroncsok belső vagy külső éle jobban fog kopni, emellett a gépjármű stabilitásának csökkenésével is számolnunk kell. A kerékösszetartás vagy széttartás eredménye az alul- vagy túlkormányzás lehet, amin szintén gondot okozhat, ami további alkatrészek meghibásodását eredményezi.

 

  • A futómű az egyenetlen úttesten „felüt”: ebben az esetben a lengőkarral van gond, és a megoldást a lengőkar szilent cseréje fogja jelenteni. A szilentek gumiból készülnek, könnyen tönkremennek, megkeményednek, esetleg elvesztik a rugalmasságukat, megrepedeznek, de akár el is szakadnak. Ha a szilentek elszakad, a lengőkarok lógva maradnak, az úttartás pedig bizonytalanabb lesz.

 

  • Az autó fékezéskor oldalra mozdul: ez a jelenség általában akkor tapasztalható, ha a függőleges stabilizátorpálcák vagy a vízszintes stabilizátorrúd szilentek elkopnak, ezeket az alkatrészeket ilyenkor cserélni kell. Viszonylag olcsó alkatrészről van szó, így a cserét nem érdemes halogatni.

 

  • Kopogó hang kanyarban és rázós úton: ezt a hibát a lengőkar gömbfej meghibásodása okozza. A lengőkar gömbfeje a csonkállványt és az alsó lengőkart kapcsolja össze, és lehetővé teszi, hogy a csonkállvány szabadon elfordulhasson a kapcsolódás megszűnése nélkül. Ha kopott a gömbfej, az alkatrész lógni fog, ez pedig kopogó hangot okoz. Javítani sajnos nem lehet, csak cserélni.

 

  • Az autó fékezéskor bólogat, ha a motorház tetőre nehezedünk, az autó orra lent marad: ez a hiba meglehetősen általános, és jól felismerhető, a lengéscsillapító elhasználódása okozza, melyet ilyenkor minden esetben cserélni kell.

 

  • Pattog a kaszni, csúszásra hajlamos: ez a hiba általában nem olyan nagy, leggyakrabban a túlságosan felfújt abroncsok okozzák, melyek nagyon kemények lesznek, és a kaszni pattogni fog. Az abroncsokat sose pumpáljuk túl, mert egyrészt nem tesz jót a futóműnek, másrészt az abroncsok tapadása is romlik, ami csökkenti az autó fékezhetőségét és irányíthatóságát.

 

  • Pattogás oldalra tekert kormány esetén: általában a féltengelycsukló meghibásodása okozza ezt a jelenséget, melyet csak egy hozzáértő szerelő tud orvosolni.

 

  • Menet közben folyamatos kattogás: ez leginkább a kerékagycsapágy hibája, ugyanakkor célszerű a felnit és a gumit is ellenőrizni, ugyanis egy beszorult tárgy is okozhat ilyen hangot.

 

  • A kormány tekerése nehéz vagy egyenetlen: ezt a hibát leginkább akkor tapasztalhatjuk, ha a szervóolaj elszennyeződik. Ilyenkor olajcserére lesz szükség. Érdemes azonban a keréknyomást is ellenőrizni, mert akkor is előfordulhat ez a hiba, ha túl kicsi a keréknyomás az első kerekekben.

 

Mi történik, ha nem javítjuk ki a futómű hibákat?

Amennyiben a fentiek közül bármelyik hibát érzékeljük, ne halogassuk a javítást, ellenkező esetben nemcsak a saját, de mások testi épségét is veszélyeztetjük. A futómű okozta gondok lehet, hogy nem tűnnek elsőre annyira nagy problémának, viszont ha nem orvosoljuk őket, akár azt is kockáztathatjuk, hogy az autó irányíthatatlanná vagy nehezen irányíthatóvá válik, ez pedig már alacsony sebesség mellett is meglehetősen balesetveszélyes. Emellett a házi barkácsolás nem célravezető.

Mindig hozzáértő szakemberre bízzuk a munkát, egy képzett autószerelőre, aki valóban érti a dolgát. Sokan próbálják meg házilag megoldani a futómű hibákat spórolás céljából, de a helyzet az, hogy legtöbben csak rontanak a dolgon. Egyrészt veszélyes, másrészt hosszú távon nem spórolunk rajta, hiszen a problémák csak sokasodni fognak, ami plusz költségeket jelent majd a javításánál.